Profesorul de origine română, Ion Petre, şeful catedrei de computer science al Åbo Akademi University, ne spune care sunt, în opinia domniei sale, secretele unui sistem de învăţământ renumit pentru calitatea sa şi din care el însuşi face parte, de peste 15 ani
Finlanda a ajuns un model în educaţie datorită unor factori precum:
Calitatea profesorilor
Calitatea
profesorilor din şcoala primară, gimnazială şi din liceu este primul
secret. „Profesorii sunt foarte bine pregătiţi”, „fiind
absolvenţi ai unor programe de master specializate în pedagogie;
Calitatea programelor de învăţământ
Programele
de invatamant sunt excelente, atat prin prisma continutului pe care il
ofera, prin relevanta lor pentru viata moderna, cat si prin integrarea
predarii dincolo de granitele diverselor materii. Ca explicatiile mele
sa nu ramana abstracte, va ofer urmatorul exemplu: la un test de
„Cunostinte despre natura” la nivel de clasa a 3-a, una dintre intrebari
suna in felul urmator – „Sunteti interesati sa aflati pe internet
informatii despre gasca de apa. Dupa ce cuvinte cheie veti face
cautarea”. Exemplul este formidabil: la testul de „Cunostinte despre
natura”, copilul de clasa a 3-a este deci confruntat cu ideea de
internet, de motor de cautare, si cu cerinta de a exprima in cateva
cuvinte cheie esentialul despre gasca de apa.
Relaţia profesor-elev
Clasele
sunt relativ mici, mai ales la scoala primara, avand in jur de 20-24
copii. In plus, la clasa 1, copii sunt impartiti la lectiile de citire
in 3 grupuri diferite, in functie de nivelul abilitatilor lor la citire,
asa incat profesorul sa le poata oferi ceva interesant fiecarei grupe;
lectiile de citire se desfasoara separat pentru fiecare grupa. La fel se
intampla la lectiile de matematica. Impartirea in grupe, cu un orar
usor decalat unii fata de ceilalti, continua si la clasele 2-3. Iata
inca un exemplu in privinta relatiei profesor-elev, de data aceasta de
la nivel prescolar, de an pregatitor: o profesoara a observat ca unul
ditre copii simtea nevoia sa verifice daca a inteles bine ce i se cere
sa faca uitandu-se sa vada cum incep ceilalti sa lucreze. Reactia
profesoarei a fost sa discute si cu copilul si cu parintii lui si sa le
explice cat de important este ca elevul sa invete sa intrebe profesorul
despre orice chestiune pe care nu o stie sau de care nu se simte sigur.
Cu alte cuvinte, in loc sa se puna accentul pe „cumintenie”, inteleasa
in sensul ca elevul sa fie tacut si atent la discursul profesorului,
copiii finlandezi sunt incurajati sa interactioneze cu profesorul cat se
poate de mult. Chestiunea este foarte importanta, asa cum observa si
Academicianul Solomon Marcus in multe dintre scrierile sale: rolul
intrebarii (si al acceptarii eventualei greseli ca un lucru normal) in
procesul de invatare este fundamental.
Calitatea uniforma a scolilor primare
Scolile
primare sunt cam de aceeasi valoare, indiferent daca sunt scoli de
capitala sau de provincie, scoli de centru sau de cartier. Chestiunea
este importanta pentru ca in acest fel copiii merg in general la scolile
din apropierea casei, de multe ori pe propriile lor biciclete. Lucrul
acesta elimina lupta parintilor de a obtine un loc la o scoala anume, de
a organiza transportul copiilor la si de la scoala.
Toleranta zero petru abuzuri de orice fel in scoala
Fie chiar si verbale, fie chiar si in spirit de gluma.
Respectul pentru educatie in societate
Absolvirea
bacalaureatului este privita ca un eveniment de mare importanta si de
mandrie atat pentru tanarul absolvent cat si pentru familia lui.
Finlandezii spun ca in viata unui om exista 2 mari momente de implinire
personala: absolvirea bacalureatului si fondarea propriei familii.
Flexibilitatea sistemului
La
nivel de liceu, cea mai mare parte a curiculumului este bazat pe
materii optionale, pe care elevii si le aleg in functie de interesele
lor viitoare (de profesie, de facultatea pe care o vor urma). Chiar si
la nivel de invatamant de baza, apar materii optionale sau
extra-curiculare incepand de la clasa a 3-a. Printre ele se numara ore
de teatru, de limbi straine suplimentare, de arta, de informatica, de
auto-aparare (aud ca vor aparea in cadrul unei reforme ce se va aplica
de la inceputul lui 2016), de fotografie, etc. Rezultatul este cel al
unui curiculum flexibil, ce este personalizat de catre fiecare elev in
parte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu